vrijdag 26 februari 2016

Het mag!

Het SVB is echt raar. Er was een budgettekort ontstaan omdat ik - hardnekkig als ik ben - naast het minimale aantal reguliere uren en extra uren had opgevoerd. Die waren ook netjes uitbetaald. Het gevolg leek te zijn dat de SVB weigerde €213 over te maken omdat dat tekort van €16,20 eerst aangevuld moest worden. Van dat bedrag snapte ik overigens minder dan niets, want het stemde niet overeen met de extra kosten die ik in rekening had gebracht.

Op zich al een tamelijk idiote denkwijze dat je toestemming moet krijgen je eigen budget aan te vullen, maar die €16,20 was overkomelijk en soms ben ik óók plooibaar. Dus of die mevrouw me dan even een rekeningnr en een kenmerk wilde opgeven zodat ik dan ter stond zou kunnen doen. Maar, nee ik diende een formulier op te sturen waarin ik om toestemming verzocht geld tbv het betreffende budget over te maken en dan zou ik na vijf dagen uitsluitsel krijgen. Braaf gedaan allemaal, maar ik kreeg geen toestemming omdat ik een zakelijk rekeningnummer had opgegeven en dat mag niet. Er staat alleen niet op het formulier dat dat niet mag. Je moet 'slechts' een bankrekeningnummer opgeven dat van de budgethouder of de vertegenwoordiger is en daarnaast ook de tenaamstelling.

Obstructie
Nieuw formulier ingediend met de bankrekening van mijn moeder erop en mijn handtekening eronder. Over dat laatste toch nog maar even nagebeld, maar dat mocht dan weer wel en sterker nog, de toestemmingsbrief was al onderweg. Maar ondertussen wel een klacht ingediend, want ik vond dit alles nogal bezopen en toch alle kenmerken dragen van een ergerlijke vorm obstructie.

Maandag werd ik gebeld door een klachtenmevrouw van de SVB. Die constateerde als eerste dat die €16,20 niet kon kloppen, moest iets van €120 zijn. Maar aan die regel kon ze helemaal niks doen. Nee, dat snapte ik ook wel, maar was het dan geen zaak zoiets te escaleren naar het betreffende niveau? En kunt u me echt niet meer vertellen dan dit? Is er niet iets van een argument zodat ik tenminste een beetje kan begrijpen waarom iemand dit zo heft bedacht? Ja, dat kon ze best. Het was namelijk de regel. Aha, de reden voor de regel is de regel. En als ik dat een cirkelredenatie noem? Kreeg ik zowaar toestemming voor. Ze stond me ook nog toe het met de ombudsman op te nemen.

Eergisteren
Eergisteren een brief van de SVB. Datum 12 februari. Onderwerp budgettekort en of ik maar toestemming wilde vragen om €16,20 over te maken zodat de zorgverlener uitbetaald kan worden. Weer gebeld. Nee, dat is inderdaad wel gek en u had al gebeld zie ik en het bedrag klopt ook niet... Moest maar weer een nieuw formulier aanvragen en opsturen, maar die betaling kon ik wel vast in orde maken [nu ineens wel..] Moest ik op het overschrijvingsformulier (mijn moeder doet niet aan onlinebankeren) bij het kenmerk invullen: Vrijwillige storting klantnr123456budgetwmobg. Maar mevrouw, dat past helemaal niet in die hokjes die op dat formuliertje staan...!

Gisteren twee brieven van de SVB, eentje van 20 en eentje van 23 februari, maar verder is de inhoud nagenoeg identiek. Ik mag €16,20 overmaken volgens de procedure die me reeds bekend is... Er staat niet op vanaf welk bankrekeningnummer dat dient te geschieden, dus toch maar gewoon vanaf mijn eigen zakelijke nummer overgemaakt...


Soms krijg ik er haast de slappe lach van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten