maandag 15 februari 2016

Bureaucratenidiotie

De Sociale Verzekeringsbank is kennelijk erg gecharmeerd van Kafka. Zo zit degene die mijn moeder zorg verleent al heel lang op een eental betalingen te wachten. In totaal gaat het om bijna duizend euro. Inmiddels zou het leeuwendeel onderweg zijn naar haar rekening. Ik schreef al eerder over de papierwinkel die nodig was om dát voor elkaar te krijgen. Ik was er serieus van overtuigd dat een uitbundiger vorm van bureaucratenidiotie niet tot de mogelijkheden behoorde.

Moet je dus nooit denken. Omdat op het budgetoverzicht niet valt op te maken hebben we maar weer eens gebeld met de SVB. Mij werd verzekerd dat het nu echt allemaal in order was, al moest worden toegegeven dat dat niet echt duidelijk werd uit het budgetoverzicht. Bovendien stond er op dat overzicht, "U heeft onvoldoende budget om de declaraties te kunnen betalen."

Moegestreden
Het bleek dat er 'te veel' was gedeclareerd en dat dat eerst aangezuiverd moet worden voordat een van de betalingen gedaan kan worden. Mijn moeder blijkt voor iets meer dan €15 in de min te staan en 'dus' wordt iets meer dan €200 niet uitbetaald..

Omdat je je na zoveel onverkwikkelijkheden soms wat moegestreden kan voelen heb, ben je soms wat toegeeflijker dan anders. Het antwoord op de vraag, "Geef me even de gegevens, dan maak ik dat bedrag nú over, want het lijkt me niet zinvol die mevrouw nóg langer te laten wachten.' Het betreft, voor alle duidelijkheid, een nabetaling over de periode september/januari...

Verzoek om toestemming voor vrijwillige storting
Maar dat gaat zomaar niet. Daartoe moet je eerst een "Verzoek om toestemming voor vrijwillige storting" downloaden, invullen, printen, ondertekenen, scannen en uploaden." Daarna rekent het SVB met vijf dagen verwerkingstijd, waarna de toestemming wordt verleend, dan pas mag je het geld overmaken. Ook dat laatste zal wel enige verwerkingstijd vergen.

Dat laatste gaat ook niet heel snel constateer ik net, want het bedrag van ongeveer €800, dat vrijdag zou zijn overgemaakt, is nog niet gearriveerd.

Obstructie
Dat je de SVB niet gewoon uitkeert en daarbij een eventueel tekort op het budget in mindering brengt is volslagen krankzinnig. Het slaat nergens op en brengt mantelzorgers, die een minimale vergoeding krijgen (€13,36 inclusief alles), terwijl ze daadwerkelijk helpen de kosten van de zorg binnen de perken te houden, in de problemen. Dat de SVB budgethouders toestemming laat vragen hun eigen geld aan hun eigen budget toe te voegen voordat ze een betaling doen, lijkt niets meer of minder dan een kwalijke vorm van obstructie.

Ik kon het niet nalaten dat te melden aan de SVB-dame die ik aan de telefoon had. Ze was gelukkig zo eerlijk toe te geven dat ze het ook niet uit kon leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten