donderdag 4 februari 2016

DDR-cloaca

Ik hang niet graag korzelig op, maar zojuist had ik een dame van de SVB aan de lijn die er "single handed" in is geslaagd mijn humeur (in de ochtend altijd optimaal) dusdanig aan te tasten, dat ik na het ophangen in de tuin wat dingen heb geroepen ordegrootte: vrouwelijke reproductieve istrumentaria in een oudtestamentische context. Enfin.

Ter verdediging, je moet zulke dingen altijd in een context plaatsen, want anders lijk je voor de buitenwacht al snel een geestelijk gehandicapte, is het natuurlijk een lange optelsom van onverkwikkelijkheden die maakte dat ik wat van de mij zo kenmerkende beheersing ben verloren.

Niet naar verhouding aangepast
Medio september ontvingen we de beschikking voor huishoudelijke hulp en begeleiding voor mijn moeder. Meteen bezwaar aangetekend omdat het veel te weinig uren betrof. Begin december (reeds) hoorzitting, waarbij ik zonder veel tegenwerpingen in het gelijk werd gesteld. Begin januari maar eens gaan bellen waarom er nog niets bij de SVB aangepast leek te zijn, of ik daar zelf iets moest doen etc. Zou allemaal goed komen.

Eind januari bleek dat niet zo te zijn, de aangepaste beschikking was nog niet bij de SVB. Paar dagen later de man van de gemeente maar weer gebeld en toen was hij net aan het uploaden. Ondertussen ontdek ik dat er twee maanden maar de helft is uitbetaald... Foutje van de gemeente bleek later. De SVB wil bijna elke keer geen informatie verstrekken want ik sta niet bekend als wettelijk vertegenwoordiger...

Iedere keer beloven ze een formulier te sturen zodat dat aangepast kan worden. Uiteindelijk blijkt dat formulier op de site te staan. Dus ingevuld en vamorgen ge-upload en meteen gebeld - er was aangegeven dat er weliswaar vijf werkdagen staan voor de verwerking, maar dat als het is ge-upload ze me wel willen helpen. Niet dus. Maar ik had wel graag antwoord op de vraag waarom er nu nog steeds een maand niet is betaald (a) en bij wat ze bedoelen met (brief van 2 februari) "wij willen u erop wijzen dat het loon niet naar verhouding is aangepast." 

Fysiek in de buurt
Ik had een wijzigingsformulier opgestuurd en daar de uren op aangepast, maar aan de vergoeding per uur is niets veranderd. Wilde weten of ik dat wél had moeten invullen, maar daarover mag ze niks zeggen want dat is het prerogatief (mijn woord) van de budgethouder. 'MEVROUW, het gaat niet over iets specifieks, iets dat de privacy zou kunnen betreffen, maar over een systeem, een algemeen formulier dus dat kunt u me best vertellen.' 'U kunt het nu wel op een andere manier vragen, maar u begrijpt geloof ik niet dat ik u dat niet mag vertellen...' Had ze helemaal gelijk in. Dus nu moet ik helemaal naar Spijkenisse rijden - want als mijn moeder fysiek in de buurt is, mag het wel - of ik moet vijf werkdagen wachten. DDR-cloaca!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten